“Brussels, we have a problem” Jaume Garau speaks on EU regional cohesion policies in a report published by the Centre Maurits Coppieters

EN

On the occasion of 9 of May- Europe Day, the Centre Maurits Coppieters (in collaboration with the Foundació Emili Darder) publishes the report The fiscal balance of stateless nations with the European Union.

Jaume Garau author of the report (IdeasforEurope©)

Jaume Garau author of the report (IdeasforEurope©)

Jaume Garau, author of the report, believes that “The EU’s Regional Policy is aimed at encouraging more harmonious economic growth among the different European territories. The problem is a lack of transparency when it comes to the criteria by which European investments are distributed within the different territories of a state. Anomalous situations arise frequently today. There are regions with similar incomes that receive very different sums from European financing. This is the case of Northern Ireland and the Balearic Islands, to name but two. They make large contributions to the community budget, but only receive tiny investment capital from the EU. We need the Governments of Member States to clearly explain the criteria used when deciding on how the investment capital is distributed”

The above mentioned research is focused on how Cohesion funds impact on the specific cases of Aragon, Scotland, the Basque Country, Flanders, Galiza, Wales And Catalonia, Valencia and the Balearic islands.

Authors claim that even though redistribution mechanisms of European Funds are established by Brussels, state governments have plenty of leeway to decide how much of the European aid is in the end assigned to each region within the state. In other words, the governments in Madrid and London, for example, enjoy significant capacity to decide how much of the European Funds goes to each region within the State.

This capacity held by the governments of Member States can – at times – distort the initial purpose of the Cohesion Policy. The lack of transparency and clear criteria and targets about how European Funds are assigned among the regions within a State often leads to tension concerning the final sharing out of EU aid among regions: paradoxes occur in which areas with very similar per capita income and populations receive very different levels of European financing.

There are some cases of regions which have the same per capita income and the same population, however, they receive over three times more European Funds investments than others. In this case, the European Regional Policy does not help to harmonise the differences, but rather increase them.

The purpose of this study is to analyse what a series of regions receive in European Funds and what they contribute – in tax – to the European Union budget. The end target is to come up with a new tool to better evaluate the European Regional Policy and its effects.

The report will be available as of 9 of May- Europe Day –  in www.ideasforeurope.eu/paper/

The Fiscal Balance of Stateless Nations with the EU (IdeasforEurope ©)

The Fiscal Balance of Stateless Nations with the EU (IdeasforEurope ©)

 

CAT

En motiu del dia d’Europa el Centre Maurits Coppieters (en col.laboració amb la Fundació Emili Darder) publicarà un estudi sobre les balances fiscals entre la Unió Europea i divereses regions.

La presentació l’organitza en roda de premsa la Fundació Emili Darder el dia 8 de maig a Palma de Mallorca i l’estudi sera disponible a www.ideasforeurope.eu/paper el dia 9 de maig.

 

Els autors de l’estudi : En Jaume Garau i en Felix Pablo analitzen amb especial atenció els casos dels països Catalans, Escocia i Flanders. Els autors consideren que el 2014 és un any especialment important per a la Política Regional Europea: ja que s’està finalitzat un període d’implantació de Fons Europeus (2007-2013) i es prepara la nova etapa d’inversions (2014-2020),  és un bon moment per fer balanç: avaluar com s’ha fet en el passat i extreure’n conclusions de cara al futur. Els resultats obtinguts ens permeten veure com:

  • En termes generals, les regions que presenten els índex de riquesa per càpita més alts, són les que més aportacions fan als pressupostos. Al mateix temps, els territoris amb nivells de renda per càpita més baixos, són els que reben més inversions de la UE.
  • No obstant, es donen excepcions: Irlanda del Nord, Valònia, País Valencià, Illes Balears i Catalunya tenen un fiançament europeu especialment baix en relació al seu nivell de renda i presenten uns saldos fiscals especialment negatius, si es té en compte el seu grau de desenvolupament econòmic.
  • Regions amb graus de desenvolupament molt similars, reben un finançament europeu molt diferent.
  • Cinc de les sis regions europees que reben un finançament europeu més baix en relació a la seva renda, totes corresponen a situacions polítiques excepcionals: els Països Catalans –amb llengua i cultura diferenciada de la  majoritària al seu Estat-; Irlanda del Nord i Valònia. No obstant, no es pot parlar de l’existència d’una correlació clara entre l’estatus polític de “Nació sense Estat” i la seva relació financera amb la UE.

 

Tot i que els mecanismes de repartiment dels Fons Europeus queden establerts per Brussel·les, els governs dels Estats disposen d’un important marge de maniobra per tal de decidir la quantia d’ajudes europees que finalment s’assignarà a cada regió de dintre del seu Estat.

Precisament, aquest capacitat que tenen els governs dels Estats Membres pot –en ocasions- arribar a desvirtuar l’objectiu inicial de la Política de Cohesió, tal com assenyalen els autors en l’estudi:

« Brussel·les, tenim un problema.

La Política Regional de la UE té com a objectiu impulsar un creixement econòmic més harmoniós entre els diferents territoris europeus. El problema és la manca de transparència dels criteris sobre com es reparteixen les inversions europees dintre dels territoris d’un mateix Estat. Avui, es donen situacions anòmales: regions amb nivells de renda similars, reben quanties molt diferents de finançament europeu. És el cas d’Irlanda del Nord, de Flandes, les Illes Balears… fan grans aportacions al pressupostos comunitaris i reben molts poques inversions de la UE. Necessitem que els Governs dels Estats Membres expliquin quins són aquests criteris de repartiment. »

 

Advertisements

Posted on May 7, 2014, in Belgium, BY COUNTRY, BY DATE, BY LANGUAGE, BY SOURCE, Catalan, English, Euskal Herria, Galicia, Ideas for Europe, May 2014, Scotland, Spain. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s